jul
19
Finns under Allt av admin dagen 19-07-2009

Eto’o kan slå Ibra-affären i bitar | Spanien | Internationellt | Fotbollsbladet | Sportbladet | Aftonbladet.

Man läser om olika uppköp hit och dit men jag undrar varifrån kommer pengarna?

Är det reklampengar det handlar om?

Det kan väl inte vara alla biljettintäckter, eller?

Jag har i alla fall svårt att förklara detta för mina barn då jag inte själv förstår vad är det som belönas så mycket.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

1 Stjärna2 Stjärnor3 Stjärnor4 Stjärnor5 Stjärnor (2 votes, average: 5,00 out of 5)

Comments

NoNo on 19 juli, 2009 at 3:45 e m #

Real Madrid ska sälja 1 miljon tröjor med C. Ronaldos namn på. De är på god väg, de sålde 2000 de första två timmarna… Testa att ta 600 kronor gånger en miljon. Sen lägg till vinstpengar när de vinner turneringar, sponsoravtalen och biljettintäkter.

Kapitalism när den är som bäst.


Dex on 19 juli, 2009 at 4:35 e m #

Som nämndes är hela merchendise-sidan med allt ifrån matchtröjor, flaggor och halsdukar till muggar, nyckelringar, annat mått en stor inkomstkälla. Matchbiljetter genererar pengar, sponsoravtal, arenareklam etc drar in pengar. Är lite osäker var pengarna för sändningsrättigheterna till matcherna hamnar men där är det också stora pengar inblandat. Det finns många sätt att dra in pengar på fotboll, i alla fall så länge det är på internationell toppnivå och där med en “produkt”.


Kim on 19 juli, 2009 at 4:39 e m #

Vinstsumman för en seger i Champions League ligger på i runda slängar 400 miljoner kronor. Där är en inkomstkälla.

Att Real Madrid skulle sälja en miljon tröjor räcker inte för att täcka inköpet av Cristiano Ronaldo. Klubben får 10 euro per såld enhet, vilket betyder i runda slängar 10 miljoner tröjor. 2000 sålda första timmen så betyder det att de har att göra en liten stund.

Fotbollen är idag en jätteindustri som besitter mängder med kapital. Tillgång och efterfrågan handlar det om. Priserna stiger, allt från biljettpriser till spelarpriser och löner.


Post a Comment
Name:
Email:
Website:
Comments: