Kom som du är – eller kom som du inte är

Är det inte tillräckligt jobbigt när man själv vet att man är fet?
“Kom som du är är, bli som du vill vara”
Eller?
Detta kan i princip tillämpas på det mesta: hos frisören, skräddaren, gymmet, men i det sköna Sverige VET man att man då menar överviktiga. De har i princip en exklusiv rätt för att daltas med. Men, i det här fallet skulle jag (om jag nu vore överviktig) vara väldigt upprörd.
Låt oss analysera meningen fritt:
Kom som du är (tjock alltså)
Bli som du vill vara (smal)
Kom till oss tjock och lämna oss smal.
???
Vilka var det nu som brukar protestera högljutt mot allt som liknar något som heter “kroppsidealen”? Ändå accepteras det här budskapet som man inte ens försökte dölja. Dessutom undrar jag om denna PR-guru på Viktväktarna tror att de flesta överviktiga själva vill vara överviktiga?
För det mesta handlar det om någon mindre sjukdom. Antingen i form av fetma eller hormonrubbning (vad vet jag) eller så kan det vara helt enkelt mentalt. Ibland både och. En sådan reklam som den nämnda ser jag som väldigt stötande eftersom jag läser den så här:
Du är inte bara fet, du är heller inte kapabel för att själv gå ner i vikt och vi vill ta betalt från dig (svaga människan) för att hjälpa dig vara som kroppsidealen som vilken vi egentligen (som du själv ser) vill efterlikna.
Jag tror inte att det behövs med ViktVäktarna. Jag tror på att man borde låta det vara. Blir det hälsorisk kan man agera, men så länge de (överviktiga) mår bra, mår vi bra tillsammans med dem. Att hela tiden omges med trådsmala tonårsmodeller räcker gott och väl för att påminnas om vardagsfakta.
Varför jag (som anser mig inte vara överviktig) upptäcker det och ingen överviktig som förolämpas med det direkt? Kanske för att de håller på att ge upp med att tjafsa med hela samhället. Det kanske är så att de bjuder på det. För jag kan omöjligtvist tro på att de inte reagerar när de ser detta fula PR-trick.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.